Poradnik

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na częste pytania!

Wizyta planowa – zadzwoń / przyjdź i ustal termin i godzinę wizyty
tel. do rejestracji  068 475 15 40
Wizyta pilna – w przypadku nagłego zachorowania lub poważnego pogorszenia stanu zdrowia przyjdź lub zadzwoń do cm atol bez wcześniejszej rejestracji i poinformuj o sytuacji rejestratorkę.

Warunki przyjęcia

Ważne ubezpieczenie zdrowotne   

Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń zdrowotnych może być:
( skok do treści )
Zgłaszając się do poradni, aby skorzystać z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych należy przedstawić dowód ubezpieczenia, którym jest każdy dokument potwierdzający uprawniania do świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń zdrowotnych może być:
dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę:

  • druk ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę,
  • aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
  • legitymacja ubezpieczeniowa wraz z aktualnym wpisem i pieczątką.
    dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą:
  • aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne.
    dla osoby ubezpieczonej w KRUS:
  • legitymacja KRUS wraz z dowodem wpłaty ostatniej składki na ubezpieczenie społeczne.
    dla emerytów i rencistów:
  • legitymacja emeryta lub rencisty.
    dla osoby bezrobotnej:
  • aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy.
    dla osoby ubezpieczonej dobrowolnie:
  • umowa zawarta z NFZ wraz z aktualnym dowodem opłaty składki.
    dla członka rodziny osoby ubezpieczonej:
  • dowód opłacenia składki zdrowotnej przez osobę, która zgłosiła członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z kserokopią druku zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego (druk ZUS ZZA: ZUS ZCZA lub ZCNA lub zaświadczenie z KRUS
    o podleganiu członków rodziny do ubezpieczenia) albo
  • legitymacja rodzinna z wpisanymi członkami rodziny wraz z aktualną datą i pieczątką płatnika lub ZUS,
  • w przypadku dzieci, które ukończyły 18 rok życia, dodatkowo należy przedstawić dokument potwierdzający fakt kontynuacji nauki (do 26 roku życia) – legitymację szkolną/studencką, lub dokument potwierdzający znaczny stopień niepełnosprawności,
  • w przypadku studentów po ukończeniu 26 roku życia – zgłoszenie do ubezpieczenia przez uczelnię (druk ZUS ZZA) oraz legitymacja studencka lub doktorancka.

Wizyty domowe lekarskie wykonywane są u pacjentów, którzy ze względów zdrowotnych nie są w stanie dotrzeć samodzielnie do przychodni (chorzy z niedowładami, chorobami narządu ruchu uniemożliwiającymi wyjście z domu, innymi poważnymi schorzeniami).

Wizyty  domowe przyjmowane  są w godzinach  8.00 – 10.00 i  realizowane w godzinach  od 10.00 do 16.00.

Wizyty domowe pielęgniarskie  obejmują zlecone przez lekarzy zabiegi domowe, wizyty patronażowe oraz niektóre zabiegi pielęgniarskie ( pomiar cukru, RR, pobranie krwi ) wykonywane są w godzinach  10.30 – 15.30

Kontakt bezpośredni do pielęgniarek środowiskowych

  • piel dypl Halina Stepień gsm. 0781948827
  • piel dypl Alicja Drozdowska  – gsm .0609351744
  • lub rejestracja 068 475 15 40

Badania wykonywane są W CM ATOL  w godz.  8:00 -11:00 wejście II

Badania krwi – przyjdź na czczo

Badana moczu – zgłoś się do laboratorium CM ATOL po pojemnik
Mocz do badania podstawowego najlepiej oddać rano, po przerwie nocnej. Próbkę pobieramy z tzw. strumienia środkowego po uprzednim dokładnym podmyciu wodą z mydłem. Do laboratorium mocz dostarczamy w  pojemniku opisanym imieniem i nazwiskiem pacjenta.

Badania kału – zgłoś się do laboratorium CM ATOL lub kup w aptece pojemniki na badania  kału
Kał należy oddać do czystego i suchego pojemnika a następnie przenieść szpatułką do pojemnika transportowego. Zaleca się pobieranie materiału z różnych miejsc (zwłaszcza zmienionych) oddanego kału. Do laboratorium dostarczamy próbkę wielkości orzecha włoskiego. Kał uformowany może być przetrzymywany przez kilka godzin w chłodnym miejscu. Kał płynny i biegunkowy powinien być jak najszybciej dostarczony do laboratorium.

Prześwietlenia wykonywane są  w :

  1. Nowy Szpital Powiatu Krośnieńskiego Gubin, ul.  Śląska 35
    nr tel.: 68 359 30 18
    w godz . 08.00 – 18.00
  2. Wojskowej Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej ul. Kresowa 258
    nr tel.:
    w godz. 09:00 – 14:00
  3. Pracownia Diagnostyki Obrazowej w Lubsku ul. Grunwaldzka 15
    dr n. med. Andrzej Moszko
    tel.: 68 372 12 44
    w godz. 08:00 – 17:00

Wymagane skierowanie od lekarza

Uwaga : na badanie RTG kręgosłupa LS  oraz jamy brzusznej należy się przygotować

Sposób przygotowania się do badania:

  1. Dzień przed badaniem: 
    dieta lekkostrawna, z wyłączeniem jarzyn, owoców, ciemnego pieczywa
    nie pić napojów gazowanych
    nie palić
    Espumisan 3 x 2 kapsułki lub Ceolat (2×2 tabl.). wieczorem przyjąć środek przeczyszczający
  2. W dniu badania: 
    należy zadbać o wypróżnienie
    należy być na czczo lub co najmniej 6 godzin po posiłku

Leczenie szpitalne – sprawdź w informatorze dostępnym na stronie LOW NFZ

Jeżeli posiadasz ubezpieczenie w innym kraju wchodzącym w skład Unii Europejskiej podlegasz  prawu  tego kraju w zakresie zabezpieczenia społecznego. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi masz  prawo do niezbędnych świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w innych państwach członkowskich (w tym w Polsce) na koszt swojego kraju. O uprawnieniach tych zaświadcza Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, (EKUZ) – European Health Insurance Card (EHIC).

EKUZ uprawnia do świadczeń zdrowotnych niezbędnych podczas pobytu w innym państwie, uwzględniając rodzaj tych świadczeń i przewidywany czas pobytu. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne według powyższych kryteriów, decyduje lekarz w państwie pobytu. W razie potrzeby mogą to być również świadczenia szpitalne.

Na podstawie EKUZ otrzymasz w Polsce świadczenia zdrowotne w placówkach posiadających umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Opieka zostania  udzielona na takich samych zasadach, jak osobom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia, tj. w większości przypadków nieodpłatnie (np. poza opieką stomatologiczną, w której tylko część świadczeń jest finansowana przez NFZ); będziesz  miał również prawo do leków refundowanych na ogólnych zasadach. W tym samym stopniu, co ubezpieczonych w NFZ, będą Cię dotyczyły zasady związane z listami oczekujących na świadczenia zdrowotne.

Należy pamiętać, że EKUZ nie daje żadnych uprawnień, gdy celem podróży jest odbycie leczenia, a więc nie można na jej podstawie skorzystać z zaplanowanych świadczeń w innym państwie. Można natomiast ubiegać się o zgodę swojej instytucji ubezpieczeniowej na planowane leczenie w innym państwie członkowskim (formularz E 112).

Jeśli uzyskasz  formularz E 112 i okażesz go w polskiej placówce służby zdrowia, zostaniesz potraktowany tak samo, jak polski ubezpieczony, tzn. leczenie będzie nieodpłatne w takim samym zakresie, jak dla polskich ubezpieczonych.
Natomiast jeśli skorzystasz  w Polsce z zaplanowanych zabiegów nie posiadając formularza E 112, zostaniesz  potraktowany jako pacjent prywatny, a więc będziesz  zobowiązany do pokrycia pełnych kosztów leczenia. Szpitale stosują w takich sytuacjach własne cenniki.

Jeżeli nie posiadasz ubezpieczenia zdrowotnego to za wszystkie świadczenia zdrowotne będziesz musiał zapłacić. Dlatego jak najszybciej załatw wszelkie formalności…  będzie taniej!

Pomoc lekarska i pielęgniarska w godzinach 18:00 – 08:00 oraz w soboty, niedziele i święta

  • Gubin: Nowy Szpital Powiatu Krośnieńskiego, ul. Śląska 35, budynek B, tel.: 68 359 30 18
  • Krosno Odrzańskie: Nowy Szpital Powiatu Krośnieńskiego, ul. Piastów 3, tel.: 68 383 50 59

W przypadku nagłego zdarzenia…

Dzwoń:

  • numer pogotowia ratunkowego: 999 
  • numer telefonu alarmowego telefonii komórkowej: 112

Wzywając pogotowie ratunkowe należy podać krótkie i konkretne informacje o stanie chorego,
zawierające:

  1.  Krótki opis zdarzenia (co się stało , skąd dzwonisz , jak się nazywasz)
  2. Czas jaki upłynął od zdarzenia;
  3. Aktualny stan chorego:
    • czy oddycha,
    • czy ma tętno na tętnicy szyjnej,
    • czy jest reanimowany;
  4. Jaka pomoc została udzielona choremu.

Możesz pomóc poszkodowanemu w pierwszych minutach nagłego zdarzenia podejmując następujące działania.

Kiedy wezwać Pogotowie?

Podstawowym zadaniem Ratownictwa Medycznego (Pogotowia Ratunkowego) jest zapewnienie całodobowej gotowości Zespołów Ratownictwa Medycznego do realizowania wezwań i udzielania świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia. Wezwanie Pogotowia Ratunkowego powinno mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia.

Sugerować je może obecność jednego z poniższych objawów:

  • utrata przytomności, zaburzenia świadomości, drgawki nagły, ostry ból w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu serca, nasilona duszność, nagły ostry ból brzucha niejasnego pochodzenia, uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi, masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, masywny krwotok z dróg rodnych, gwałtownie postępujący poród, ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność, będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta, zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami, rozległe oparzenia, udar cieplny, wyziębienie organizmu, porażenie prądem, podtopienie lub utonięcie, agresja spowodowana chorobą psychiczną, dokonana próba samobójcza, upadek z dużej wysokości, rozległa rana, będąca efektem urazu, urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się.

Ze świadczeń ambulatoryjnej opieki nocnej i świątecznej  można korzystać wtedy, gdy:

  • zastosowane środki domowe lub leki bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, mamy istotne obawy, że oczekiwanie na otwarcie przychodni, może znacząco niekorzystnie wpłynąć na rozwój choroby i nasz stan zdrowia.
  • zaostrzenie lub nasilenie dolegliwości znanej choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej z umiarkowaną dusznością), infekcja dróg oddechowych z wysoką gorączką (>39st.), szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku, silne bóle brzucha, nie ustępujące mimo stosowania leków rozkurczowych, nasilone bóle głowy, nie ustępujące mimo stosowania leków przeciwbólowych, nasilona biegunka lub wymioty, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku, zatrzymanie wiatrów, stolca lub moczu, nagłe bóle krzyża, kręgosłupa, stawów, kończyn itp., zaburzenia psychiczne, z wyjątkiem agresji lub dokonanej próby samobójczej.

W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej  nie można uzyskać:

  • wizyty kontrolnej w związku z rozpoczętym leczeniem u lekarza rodzinnego, recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym, zaświadczenia o stanie zdrowia, skierowania do specjalisty POZ od poniedziałku do piątku w godzinach od 8-ej do 18-tej

Kiedy trzeba zapłacić za pogotowie:

  • wyjazdy lekarskie i pomoc ambulatoryjna, gdy chodzi o zagrożenie życia i zdrowia są bezpłatne dla osób z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego

Płatne są:

  • wyjazdy zespołu ratownictwa medycznego do osób nieubezpieczonych
  • do osób po spożyciu alkoholu
  • stany nietrzeźwości (niezależnie od uprawnień)
  • wyjazd karetki uznaje się za nieuzasadniony
  • jeśli wzywający wprowadził w błąd dyspozytora pogotowia podając nieprawdę.

W ramach ubezpieczenia zdrowotnego bezpłatnie wydawane są zaświadczenia o stanie zdrowia , jeżeli są one związane z :

  1. dalszym leczeniem
  2. dalszą rehabilitacją
  3. niezdolnością do pracy
  4. kontynuowaniem nauki
  5. uczestnictwem dzieci , uczniów , słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w zajęciach sportowych i zorganizowanym wypoczynku
  6. wydawane dla celów pomocy społecznej
  7. wydawane dla uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego

Pacjent zapłaci za zaświadczenie o stanie zdrowia jeżeli zaświadczenie o stanie zdrowia lub orzeczenie lekarskie jest wystawiane na jego wniosek i dotyczy:

  1. orzeczenia o niezdolności do pracy dla celów rentowych
  2. orzeczenia związanego z ustalaniem uprawnień w ramach ubezpieczeń społecznych
  3. orzeczenia dla kandydatów na kierowców
  4. orzeczenia dla kandydatów do posiadania broni itp.

Ambulatoryjna opieka specjalistyczna – wybierz potrzebnego specjalistę zadzwoń i umów się.

Badania USG jamy brzusznej wykonywane są w godzinach 8:00 – 10:00 w CM ATOL – gabinet internistyczny  I  –  po otrzymaniu skierowania zgłoś się do rejestracji w celu uzgodnienia dnia i godziny badania .

Jak należy przygotować się do badania usg jamy brzusznej?
W dniu badania usg jamy brzusznej nie powinno się jeść stałych pokarmów i 2 godziny przed badaniem wypić kilka szklanek niegazowanego płynu najlepiej przez słomkę, tak aby przychodząc na badanie odczuwać parcie na mocz. Należy również powstrzymać się przed paleniem i ograniczyć rozmowy aby zmniejszyć ilość połykanego powietrza. Zaleca się u osób cierpiących na wzdęcia użycie środków zmniejszających ilość gazów w jelitach takich jak espumisan lub esputicon.

W celu zamówienia należy:

  • zadzwonić do przychodni, najlepiej po godzinie 12.00, i podać nazwy leków, ich dawki oraz ilość opakowań lub,
  • zostawić w rejestracji kartkę z nazwami, dawkami leków oraz ilością opakowań lub,
  • zamówić stale przepisywane leki  na stronie internetowej po kliknięciu ikony „Zamów receptę”. W tym celu należy najpierw otrzymać login i hasło w rejestracji.
  • jeżeli pacjent posiada IKP lub podał w rejestracji swój numer telefonu komórkowego, otrzyma kody e-recepty sms i/lub e-mailem
  • jeżeli pacjent nie posiada IKP, nie ma telefonu komórkowego  powinien zadzwonić do przychodni po kod, najlepiej po godzinie 14.00 w dniu następnym
  • prosimy o wcześniejsze zamawianie e-recept, tak aby nie opuszczać dawek leków
  • e-recepty PILNE realizowane są niezwłocznie.
  • aby zrealizować e-receptę w aptece należy podać kod i numer PESEL
  • E-skierowanie wystawiane jest pacjentowi lub rodzinie pacjenta po wizycie osobistej, po teleporadzie lub na podstawie dokumentacji medycznej.
  • E-skierowanie można otrzymać w postaci wydruku informacyjnego. Zgodnie z przepisami wymagany jest na nim podpis lekarza, żeby zrealizować je w każdej placówce w Polsce. Działa jak tradycyjne skierowanie papierowe.
  • Za pomocą kodu pacjent może zarejestrować się na świadczenie.
  • Pacjenci posiadający IKP oraz Ci którzy podali swój numer telefonu komórkowego, otrzymają numer e-skierowania sms i/lub e-mailem.

W celu zamówienia należy:

  • zadzwonić do przychodni, najlepiej po godzinie 12.00, i podać rodzaj wyrobu medycznego, jego ilość oraz okres na jaki ma być wystawiony
  • można również zostawić w rejestracji kartkę z nazwą wyrobu medycznego, jego ilością i okres na jaki ma być wystawiony
  • pacjent powinien zadzwonić do przychodni po kod, najlepiej po godzinie 14.00 w dniu następnym
  • prosimy o wcześniejsze zamawianie e-zleceń na wyroby medyczne, w celu uniknięcia zbyt długiego na nie oczekiwania
  • Zlecenie badań dodatkowych wystawiane jest pacjentowi lub rodzinie pacjenta po wizycie osobistej, po teleporadzie lub na podstawie dokumentacji medycznej.
  • Zlecenie wystawiane jest w systemie elektronicznym i tradycyjnie na papierowym formularzu. Po skierowane papierowe  na USG i rtg, po jego wystawieniu przez lekarza, pacjent zgłasza się do rejestracji.

Zamów receptę on-line

Wypełnij poniższy formularz zamawiania recepty przez internet.

Skip to content